
Kiitos 690
äänestä, joilla tulin valituksi Länsi-Uudenmaan aluevaltuustoon!
Saitko varattua ajan?
-Terveyspalveluiden tarjonta viimein kuntoon.
Yksityiset terveyspalvelut laadun, saatavuuden ja valinnanvapauden
takeeksi. Palvelusetelit käyttöön.
Vältetään ICT-hankintojen karikot.
Maakuntaverot torpattava.
Jos olet
asioista samaa mieltä kanssani, paina Seuraa:
Sote-uudistuksella ollaan kunnilta viemässä iso osa tuloista ja palveluista. Haluan
kaupunginvaltuutettuna
olla mukana
varmistamassa, että resurssit
käytetään tulevaisuudessa alueen
asukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluihin eikä byrokratian rattaiden
pyörittämiseen.
Lisäksi on tunnustettava, että vaikka
terveydenhoito olisikin meillä laadultaan yhä maailman
kärkikastia,
on hoitoonpääsy etenkin kiireetöntä
hoitoa
vaativissa tilanteissa nykyään
lähinnä huono vitsi.
Haluan, että tämä monesta eri
syystä aiheutunut
tilanne tullaan viimein korjaamaan. Julkisen terveydenhuollon laadusta
ei voi riemuita, jos ei asiakkaalle käytännössä ole
tarjota lainkaan vapaita aikoja.
Sekä asukkailla että
palveluita järjestävällä alueella
on lisäksi
oltava käytössä mahdollisuus
terveyspalveluiden
hankkimiseen myös yksityiseltä sektorilta laadun,
saatavuuden
ja kustannustehokkuuden takaamiseksi. Palveluseteleiden avulla voidaan
esimerkiksi purkaa potilasjonoja tai saada asiakkaalle sijainnin tai
kielen osalta parhaiten sopivaa palvelua. Yksityiset palvelut ovat
Espoossa osoittaneet kykynsä
ja tarpeensa, mikä näkyy selvästi esimerkiksi
hoitoonpääsyajoissa kiireettömissä asioissa; yksityiseltä puolelta ajan on saanut muutamissa päivissä kun
julkisella puolella on joutunut odottamaan kuukausikaupalla:

Lähde: https://www.espoo.fi/fi/hoitoon-paasy-terveysasemilla
Terveyspalveluita koskevien
ICT-hankintojen yhteydessä ei saa hukata miljoonia
järjestelmään, joka ei toimi ja vaarantaa
potilaiden
turvallisuuden tai vaikeuttaa alan henkilöstön
työtä. Tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hankintaprosessia ei saa kiirehtiä
laadun kustannuksella ja tuotteelta pitää
edellyttää avoimia rajapintoja, jotta emme sulje pois
tulevia järjestelmiä, laajennuksia tai siirtymistä
myöhemmin toiseen järjestelmään tai palveluntarjoajaan.
Suomessa verot ovat jo huikean korkeat kuten myös julkisen
sektorin osuus menoista. Näitä ei ole varaa
enää nostaa. Maakuntaverotus toisi kolmannen tason
verotuksen kunnallis- ja valtionverotuksen väliin. Emme
tarvitse Suomen kokoisessa maassa kolmea eri hallinnon, verotuksen ja
byrokratian tasoa.
Jos sinulla on ajatuksia ja kysymyksiä aluevaaleihin ja
tuleviin
sote-ratkaisuihin liittyen, otan edelleen hyvin mielelläni
viestejä vastaan. Voit halutessasi kirjoittaa
myös nimettömästi palautesivun
kautta, mutta voin toki vastata vain
sähköpostitse lähettäneelle tai
yhteystietonsa jättäneelle.
Isto Havu - Oikealla asialla.
Kiitos
kysymyksistä, kannustuksesta, suosituksista ja 431
äänestä, joilla tulin valituksi Espoon
kaupunginvaltuustoon ja kaupunginsuunnittelulautakuntaan.
Lisäksi
sain paikan Uudenmaan maakuntavaltuustosta.
Toivon edelleen saavani kysymyksiä, ehdotuksia ja palautetta.
Voit
halutessasi kirjoittaa myös nimettömästi
palautesivun
kautta, mutta vain sähköpostitse
lähettäneelle tai
yhteystietonsa jättäneelle voin vastata.
Tehdään yhdessä Espoosta parempi!
Isto
Havu - Oikealla asialla.

Autoilijoiden kurmottaminen
riittää jo!
Autoilijat eivät kaipaa yhtään
lisää veroja
tai hidasteita. Tietullit, ruuhkamaksut ja
pysäköintimaksut ovat keinoja
kerätä autoilijoilta
lisää veroja, jotka usein kohdistuvat jo valmiiksi
korkeasti
verotettuun työntekoon. Myöskään
julkisen
liikenteen ei pidä kilpailla yksityisautoilun kanssa
tällaisia keinoja ehdottaen,
vaan kiinnittämällä
huomiota omaan palvelutasoonsa ja tarjoamalla
riittävän
nopeat kulkuyhteydet. Autoilijat maksavat jo osuutensa, uusia
veronomaisia
maksuja ei pidä toteuttaa. Liikenteen tarkoituksellinen
hidastaminen ja haittaaminen vaikka tarkoituksella liian kapeaksi
rakennetuilla kaduilla tai läpiajokielloilla, sotii
kaikkea järkeä ja
myös ympäristöarvoja ja turvallisuutta
vastaan. Kaikkia
liikennemuotoja,
niin julkisia kuin yksityisiäkin tarvitaan.
Pyöräilyn
tai julkisen liikkumisen edistäminen ei saa merkitä
sitä,
että toisia liikkumismuotoja keinotekoisesti haitataan.
Maakuntaverot
ja -himmelit torpattava!
Hallituksen ajama maakuntauudistus
näyttää lähinnä keinolta
siirtää
entistä suurempi osuus Espoon ja muun
pääkaupunkiseudun
verotuloista
maakuntiin ja suojatyöpaikkojen luomiselta maakuntien
poliitikoille ja byrokraateille. Uutta tuloveroa kunnallis- ja
valtionveron väliin ei todellakaan tarvita, veroja
tässä
maassa kerätään jo enemmän kuin
tarpeeksi. Mallin
toteutuessa espoolaiset saisivat tottua jatkuviin
veronkorotuksiin ja varautua heikkeneviin
terveyspalveluihin.
Koulut ja
päiväkodit kuntoon!
Haluaisitko lapsesi
käyvän
koulua
tai
päiväkotia tiloissa, jota yksikään
toinen toimija
ei uskaltaisi tai haluaisi ottaa
käyttöönsä? Onko
oikein, että opetusryhmässä on
erityistapauksia niin
paljon, että heille tai muillekaan ei pystytä
tarjoamaan oman
tason
mukaista opetusta? Koulut ja päiväkodit ovat kunnan
lakisääteisiä peruspalveluita, joiden
ensisijaisesti
pitäisi olla kunnossa. Jos resursseja ei
tässä kohdassa
suunnata oikein henkilöstöön ja tiloihin,
vaarantuu
myös varhaiskasvatuksen ja opetuksen
taso. Työolojen pitää olla niin lapsilla
kuin
opettajillakin kunnossa. Opetukseen ja opettajiin kohdistetut
säästötoimenpiteet kohdistuvat myös
lapsiimme.
Pienryhmiä tarvitaan mm. tuen tarpeessa oleville
kuin
kieilivalintojenkin mahdollistamiseksi. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun
paikat on löydyttävä
kohtuullisen läheltä lapsen kotia.
Pientalo- ja viheralueet
kuuluvat Espooseen!
Niin uusien asuinalueiden
kaavoituksessa kuin myös vanhojen
täydennysrakentamisessa on
pantava jäitä hattuun! Espoosta ei pidä
tehdä
yhtä betonikuutiolähiötä. On
esimerkiksi
täysin väärä
näkökulma pyrkiä
hiilineutraaliksi kaupungiksi vaihtamalla pientalot
elementtikerrostaloihin.
Molempia tarvitaan, mutta asumisen laatu ja viihtyisyys,
väljyys
ja luonnonläheisyys ovat monille ne
tärkeimmät syyt asua
Espoossa. Lähiluonto kuuluu espoolaiseen asumiseen. Jos
menetämme nämä, menetämme pian
myös veronmaksajamme naapurikuntiin. Osin näin on jo
käynyt.
Maahamuuton
ongelmiin tartuttava!
Maahanmuuton ongelmat ja lieveilmiöt koskevat erityisesti
pääkaupunkiseutua. Niistä on voitava puhua
rehellisesti
ja suoraan, maton alle lakaisu ei hyödytä
ketään.
Resursseja on osoitettava suoraan ongelmien ratkaisemiseen ja
kohdennettava oikein. Esimerkiksi työllisyys- ja
toimeentulotukitilastot osoittavat, että monessa asiassa on
epäonnistuttu. Koulujärjestelmämme tulee
antaa
kaikille
sellainen koulutus, jolla jokainen taustastaan riippumatta kykenee
myöhemmin hankkimaan koulutuksen
työelämää
varten ja saa realistisen mahdollisuuden työllistyä.
Työllistymisen kuin
kouluttautumisen
esteet ja
hidasteet on purettava - se hyödyttää
meitä
kaikkia. Niin ilmiselvältä kuin se kuulostaakin, on
työllistyminen tehokkain keino ehkäistä
sosiaalista ja
taloudellista syrjäytymistä ja niiden seurauksena
tulevia
ongelmia. Yhteiskunnallamme ei myöskään ole
pitkällä
tähtäimellä varaa siihen, että
suuri osa
väestöstä, jopa työtä
tekevät, joutuvat
hakemaan erilaisia tukia pärjätäkseen.
Byrokratiaa
ja sääntelyä
vähennettävä!
Kunta on asukkaitaan varten, ei päinvastoin. Kunnan ei
pidä
säädellä asukkaidensa koko
elämää, vaan
suoda puitteet hyvälle elämälle ja tuottaa
sen
mahdollistavat peruspalvelut. Ei ole kunnan poliitikkojen tai
virkamiesten asia päättää, miten
asukkaat
liikkuvat, asuvat, elävät, syövät
tai harrastavat.
Näiden
pitäisi olla ihmisten omia
päätöksiä.
Jos olet joskus yrittänyt saada lupaa puunkaatoon pihalta tai
talon räystään värinvaihtoon,
tiedät,
mitä byrokratia on. Ja tämä onvielä
pientä. Karsimalla turhaa byrokratiaa ja
sääntelyä voidaan
resurssit kohdentaa tärkeämpiin kohteisiin kuten
peruspalveluihin. Ei ainakaan keksitä uusia byrokraattisia
himmeleitä!
Ei
veronkorotuksia!
Kunnan tehtävä on tuottaa
lakisääteiset
peruspalvelut. Uusia kivoja hankkeita ja tärkeitä
kohteita on
kuitenkin aina helppo keksiä ja perustella. Ei voi kuitenkaan
olla
niin, että on kunnan tehtävä tuottaa kaikki
hyvä
maailmassa. Kunnan on ensisijaisesti huolehdittava siitä,
että sen peruspalvelut ovat kunnossa. Verovarojen
käyttäminen
muuhun erityisesti silloin, jos se johtaa verotuksen kiristymiseen tai
säästötoimiin peruspalveluissa on
moraalisesti arveluttavaa. Espoolaisten lompakoiden kannalta on
yhdentekevää, kerääkö
kunta rahat
kunnallisveron, kiinteistöveron tai vaikka palvelumaksujen
nimellä. Näitä ei juuri kukaan voi
välttää. Eikä ole
järkeä
siinäkään, että esimerkiksi
asumista ja
työntekoa verotetaan niin ankarasti, että osa
työssäkäyvistäkin tarvitsee
asumistukea.
Otan mielelläni vastaan
Espoon kehittämiseen liittyvää palautetta ja
kysymyksiä.
Jos olet
asioista samaa mieltä kanssani, paina Tykkää.
|
|